Forum
   
Forum

Polecamy

Nowoczesna parafia

Papieże wobec kwestii żydowskiej

Ochrona życia – prawo a edukacja

Dekalog demokracji

Młodzi o przeszłości i przyszłości

Deklaracja europejska

Deklaracja europejska Chrześcijan Żydów i Muzułmanów

Przeciwko antysemityzmowi

Indeks nazwisk

Indeks tematów

Fundacja Kultury Chrześcijańskiej Znak

Fundacja Kultury Chrześcijańskiej Znak

Społeczny Instytut Wydawniczy Znak

Społeczny Instytut Wydawniczy Znak

Sylwa »

Macewy wrócą na cmentarz


17-06-2013 / AP

 Żydowskie nagrobki z zabytkowego cmentarza w Brzezinach z województwie łódzkim, podczas wojny użyte przez Niemców do budowy mostu na rzece Mrożyca, po 60 latach powrócą na swoje miejsce.


Fragmenty macew z mostu w Brzezinach /fot. Internet

Fragmenty macew z mostu w Brzezinach /fot. Internet

 W 1939 r. w powiatowych Brzezinach mieszkało prawie 7 tys. Żydów, spośród których bardzo wielu zajmowało się krawiectwem (w powiecie działało ponad 600 zakładów krawieckich). Tylko nieliczni przeżyli Holokaust. Kirkut od początku był dewastowany przez Niemców, którzy używali macew jako tarcz strzeleckich, ale przede wszystkim jako materiału budowlanego. Zbudowano z nich dróżkę do studni w mieście, a także groblę na stawie. Na cmentarzu ocalał tylko jeden grób.

Wkrótce za przykładem Niemców poszła miejscowa ludność. Żydowskimi nagrobkami brukowano podwórza, a na miejscu cmentarza w latach 60-tych uruchomiono kopalnię piasku, z którego z grubsza odsiewano ludzkie kości.

Obecny remont mostu, który także został zbudowany z żydowskich kamieni nagrobnych, a także wydobycie ich z przepustu na stawie, jest finansowane ze środków rządowych przeznaczonych na usuwanie skutków powodzi sprzed trzech lat. Marcin Pluta, burmistrz Brzezin, podkreśla, że przeniesienie macew na cmentarz stanowi oficjalną część kosztorysu tej inwestycji.

Ponieważ nie ma możliwości ustawienia kamieni na terenie dawnego cmentarza, zostaną one wmurowane w jego ogrodzenie, tworząc lapidarium. Miejscowi muzealnicy sporządzają dokumentację fotograficzną napisów na nagrobkach. Zdjęcia prześlą do Muzeum Historii Żydów Polskich, gdzie wszystkie inskrypcje zostaną odczytane i przetłumaczone. (Za „Gazetą Wyborczą”)

do druku

poleć stronę